Fotbolls Nyheter Sportnyheter

Damfotboll växer i mediabevakningen

Årets Fotbolls-VM har varit både spännande och händelserikt, framförallt för de svenska stjärnorna som vi sett vinna flera rysare. Något som hänt på senare tid är dock nya publikrekord och mycket beror på medierapporteringen som vuxit starkare jämfört med föregående år. Det finns siffror som pekar på att själva bevakningen av de olika matcherna har ökat med 45 procent sedan föregående VM, något som är ett enormt lyft. När de kommer till fotboll idag så är de väldigt viktigt att just jämställdheten ökar mellan dam och herrfotboll.

Mycket handlar om hur mediebolagen beslutat sig för att satsa på rapporteringen kring damfotbollen och detta pekar även på att det blivit mer jämställt hos medieföretagen. Ett ytterligare steg mot en mer jämställd rapportering är att många tidningar benämner matcherna inom damfotboll som endast fotboll, alltså VM i Fotboll eller Fotbolls-VM. De blandar inte in könet i namnet och benämningar som damfotboll försvinner sakta men säkert från ordförråden vilket är glädjande för alla oss som vill se en mer jämställd sport.

Skänker bort sin bonus

Det finns stjärnor i samtliga lag och om de är kvinnliga eller manliga spelare är väldigt sällan relevant. Tidigare i år skänkte Jimmy Durmaz sin bonus till damfotbollen för att påpeka vikten om löneskillnader mellan män och kvinnor inom fotboll.

Jimmy Durmaz skänker sin bonus till damfotboll.

Jimmy Durmaz skänker sin bonus till damfotboll.

Debatten har alltid varit het kring ämnet men i och med att de stora mediebolagen och även stjärnorna inom sporten själva vill ha ett mer jämställt klimat är det trevligt att se hur utvecklingen rör sig framåt i frågan. När Jimmy Durmaz förklarade frågan fick reportrarna ett kort och koncist svar: ”Jämställdhet är viktigt på alla plan, även inom fotbollen. Det är därför jag gör detta. Just nu vill jag dock att sakfrågan ska få uppmärksamheten som den förtjänar, därför vill jag inte ge fler kommentarer i nuläget.”

Även tittarsiffrorna har ökat och C More rapporterade att 1595 000 personer såg matchen mellan Sverige och Tyskland på damsidan, något som även var årsrekord för en match via deras tjänst.

Desktop